Home > Testament & Nalatenschap > Handtekening legaliseren

Handtekening legaliseren

Door notarissen en andere instanties wordt vaak gevraagd om de handtekening van de ondertekenaar onder een document te laten legaliseren. Legalisatie is de vaststelling dat de handtekening op het document inderdaad van de ondertekenaar is. Op deze wijze kan achteraf geen onenigheid ontstaan over de echtheid van uw handtekening.

Het legaliseren van een handtekening is vaak nodig op stukken ten behoeve van notarissen of stukken die naar het buitenland moeten worden verzonden. Ook op stukken waarin u als ondertekenaar ergens uw toestemming aan geeft, kan legalisatie nodig zijn.

Procedure bij legalisatie handtekening

U kunt op elke werkdag tussen 8.30 uur en 10.00 uur de documenten langsbrengen op ons kantoor, deze kunnen vervolgens diezelfde dag tussen 16.30 uur en 17.00 uur worden opgehaald. De kosten voor de legalisatie bedragen € 25,00 (incl. 21% BTW) per handtekening.

Bij uw bezoek aan ons kantoor dient u de volgende zaken mee te nemen:

  • Het document waarop uw handtekening dient te worden gelegaliseerd; 
  • Een geldig paspoort, rijbewijs of identiteitskaart.

Buitenland

Voor stukken die naar het buitenland moeten worden verzonden is soms een hele reeks van handtekeningen van instanties nodig die op de hoogte zijn van elkaars bevoegdheid. Voor landen echter waarmee Nederland een verdrag heeft gesloten (het Apostilleverdrag) is een verkorte procedure voor legalisatie mogelijk. Met een apostillestempel van de Rechtbank kunt u documenten uit het ene verdragsland in een ander verdragsland gebruiken.

Ondernemingen

Bovenstaande is van toepassing op particuliere legalisaties. Indien u stukken namens een onderneming dient te ondertekenen, gelden andere tarieven en is een andere procedure van toepassing. Neemt u daarvoor contact op met ons kantoor (secretariaat ondernemingsrecht).

Stel vrijblijvend uw vraag, wij helpen graag.

Bedrijfsnaam:
Naam:*
Telefoonnummer:*
E-mail:*
Reactie:*
* = verplicht veld